We love Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Hout - WaarBenJij.nu We love Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Hout - WaarBenJij.nu

We love Su

Door: Poki

Blijf op de hoogte en volg Elise

12 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

HoiHoi alle lieve mensen in nederland! Tijd voor weer een berichtje vanuit Suriname! Leuk om reacties te krijgen op de blogs die ik al geschreven heb!
Uiteten kun je hier beter doen dan boodschappen, het is goedkoop! Vorige week zijn we met een deel van de groep naar een tentje geweest 'Zus en zo'. Ik had gereserveerd, en ik vroeg aan de telefoon:'Graag op het terras als dat mogelijk is?!' 'Prima hoor' zeiden ze. Komen we daar aan, blijkt dat ze niet anders hebben dan een terras, haha! Heerlijk gegeten, eindelijk weer eens een lekker stukje vlees, thuis eten we alleen maar vis of kip, lekker hoor, maar daar heb je op een gegeven moment wel genoeg van;) En als toetje, eindelijk echte koffie en een appeltaartpunt! Geeft een gevoel van thuiskomen he! (mam jouw appeltaart is het lekkerst hoooor!)

Op stage gaat het goed hoor! In het begin was het zoooo wennen, nu zijn we er ongeveer 4 weken geweest en nu beginnen ze ook pas aan ons te wennen. Helaas is dat een beetje te laat want we hebben morgen de laatste stage-dag op de couveuse afdeling!! Het is echt zo leuk om die lieve kleine baby'tjes te kunnen en mogen verzorgen! Je zou er zo één mee naar huis nemen:) Pas zei een zuster tegen mij: 'Je vind ze mooi he, de kindjes.' 'jaa zeker, heel mooi, ik zou er wel één mee naar huis willen nemen' zei ik. Zegt ze: 'Haha, maar dan maak je er hier toch één, zijn mooi hoor, die halfbloedjes! Grappig hoor, ze zag het al helemaal voor zich. Soms is het zo rustig op stage, het was in het begin zo wennen om rustig aan te doen, wij nederlanders zijn zo gehaast! Wat dat betreft is het leven hier heerlijk, zo chil, niks moet, we kijken wel hoe het loopt. Ideaal, maar als je iets moet regelen voor visum dan wil je wel even dat het net zo makkelijk gaat als in Nederland:) Pas werden we weer bij elkaar geroepen door de hoofdzuster om te bidden en te zingen. Alle zusters komen dan bij elkaar en dan gaan we met z'n allen het 'Onze Vader' bidden en daarna zingen we 1 of 2 liederen, zo hadden we pas 1 Nederlands lied, dat ging over 'Maak mij tot een tempel Heer' en 1 Surinaams lied dat ging over het prijzen van God en dat Hij alle eer moet krijgen. Ik vind het wel heel mooi dat ze dit doen, ze bidden en zingen voor de patiënten dat ze gezond naar huis mogen gaan en ook voor de verpleegkundigen op de werkvloer, dat ze goed werk mogen verrichten! Respect! Wat we ook vaak doen is 'toevers draaien' dat zijn wattenbolletjes maken die in Nederland al kant en klaar worden geleverd! Leuk werkje hoor,wanneer je niets hebt te doen:) Intussen hebben we al twee opdrachten afgetekend en zijn we klaar om naar de volgende afdeling te gaan, de kinderafdeling, benieuwd wat dat ons te brengen heeft!
Maar voordat we naar de kinderafdeling gaan........komen Janine en ik naar NEDERLAND!!!!
aaaaaahhh!!! Het is gelukt, het ticket is binnen, de visa zijn goedgekeurt, daar moesten we lang op wachten, maar het is gelukt!:) Ooh wat heb ik er zin in, gewoon even thuis, even lekker aardappels eten even alle lieve mensen weer zien! Ik vind het heerlijk hoor hier in suriname, echt genieten, maar mis jullie wel! Thamar en André, nog 1 weekje en dan is het zover, jullie grote dag!!! Wauw, ik heb er zin in hoor (moet alleen nog schoenen bestellen haha). En ik zal mn stem meenemen naar Nederland:) Laat het nog maar een poosje koud blijven daar, want ik moet wel mn bontjasje aankunnen natuurlijk, al denk ik dat ik het al snel koud zal hebben, hier is het overdag 35 graden:)
Het was een soort 'feest-week' voor de hindoestanen, ik weet niet precies wat. Maar onze huisbaas had pas een kerkdienst in zijn eigen huis, wij waren naar stage, dus hebben er helaas niets van meegekregen maar we werden uitgenodigd om 's avonds bij hen te komen eten. Zijn hele aardige mensen, ze zijn nu in Nederland trouwens:) We hebben heerlijk gegeten, alles was vegatarisch. We hebben roti op, speciaal bereide kikkererwten, bakabana en bara's. Die laatste, bara's, ooooooh dat is zo lekker! Het lijkt op een soort oliebol, maar dan met groente, oh heerlijk, ik heb gelijk het recept gevraagd!:) Dus pap, maak de frituurpan maar vast schoon!!:)


We hebben in de palmentuin 'Holy pagwa' gevierd! Wauw wat een leuk feest. Iedereen gooit met kleurenpoeders, de stad leeft! Er waren enorm veel nederlandse studenten natuurlijk, super leuk om te zien! En we waren allemaal helemaal gekleurd, heb de kleding niet uitgewassen, leuk aandenken aan het feest:) En ja hoor, kwamen we thuis.. Is de druk van de kraan af (of zo iets, geen verstand van). Konden we dus niet douchen! En we waren zoooo vies geworden van al die kleuren dat we dachten, hoe moet dit!! Op een gegeven moment kwam er 2 minuten lang normaal water uit de kraan dus dachten we 'Yess' we kunnen douchen, en helaas toen stopte die er weer mee. Eindelijk wat later op de avond, ben ik het gaan proberen en toen bleef het water gewoon stromen! Met een schuurspons de douche in en schuren maar, en mn rug is nog groenig!:O Het haar van Janine is nog steeds oranje/roze:) Het trekt vanzelf wel een keertje weg:) Waren we dus eindelijk blij dat we water hadden, viel de stroom uit, ja weten wij veel hoe die stoppen werken,die gewoon midden in de kamer aan de muur hangen... we hebben een uur zonder stroom gezeten, wel knusjes hoor, samen met Janine:) En toen kwam de huisbaas met de elektriciën, die onder ons woont, naar boven om ons uit het donker te helpen:) En toen hadden we weer elektriciteit! Het ergste is nog wanneer de stroom is uitgevallen, dat de airco het niet doet, dan kun je wel wat uit gaan trekken want binnen een kwartier is het heet!!:O
We hebben henna laten zetten!! Super leuk, aan de binnenkant van mijn linkervoet heb ik een 'geloof hoop en liefde' teken. en aan de zijkant van mijn rechtervoet gewoon mooie bloem versierseltjes! Zaterdagavond gingen we wat drinken en toen kwamen we bij de 'van sommelsdijck straat'!!! Super natuurlijk, daar moet een foto van gemaakt worden:)
En wat Janine en ik vandaag weer meegemaakt hebben, haha! We gingen na stage nog even de stad in om iets leuks te kopen, uiteindelijk hebben we allebei een thermosmok met de vlag van Suriname, handig voor op het werk! Maar we moesten nog even wachten op de taxi, die zou er binen 10 minuten zijn, maar dat werden er 20, ach we zijn het wachten nu wel gewend:) Toen kwam er ineens een jongeman bij ons zitten en die zegt: 'Ha dames hoe gaat het, jullie zijn stagaires ne?' ik zei: 'halloo, goed hoor, met u? Ja wij zijn stagaires.' Ah okee, vanuit de prinsessenstraat toch?' vroeg hij, dus ik weer:'Nee hoor, dat niet'. Ooh niet, waar vandaan dan wel? Ik wil namelijk graag met jullie dingen ondernemen zoals party's enzo, en ik wil in contact blijven zodat ik jullie op de hoogte kan houden van leuke dingen en party's hier in Suriname, wat is jullie naam eigenlijk?' Dus ik zei: 'oh wij hebben geen intresse hoor, helaas' Janine zei: 'Oh ik heet Geronimus (zomaar verzonnen naam haha)' 'Ah jammer hoor' zei hij 'hoe heet jij dan?' vroeg hij aan mij? Ik had intussen al iets verzonnen en zei: 'Ik heet pokie' (afgeleid van pocahontas) Whahaaha, wat een naam je bedoeld pokémon, maar jammer hoor dat jullie niet mee willen doen, kan ik je niet overhalen dan?' 'Nee helaas meneer, wij zijn niet over te halen'. 'Ik ben toch vrij om te vragen' zei hij. Ik zeg: 'Ja natuurlijk, maar ik ben ook vrij om nee te zeggen he' 'Oh ja, iedereen is vrij in Suriname' zei hij. En Janine lag dubbel van het lachen, haha! Wat een meneertje, we hebben verder maar verteld dat we vrijdag alweer naar huis gaan en dat hij ons adres niet krijgt:) Voordat dit allemaal duidelijk was waren we 10 minuten verder:) En toen kwam de taxi en konden we weer naar huis! Ik ga nu een cake uit de oven halen, die hebben we voor stage gebakken, als bedankje:) We kregen vandaag ook een mooi haarsieraad van onze werkbegeleidster, erg lief van haar!! Ze wist al precies mijn kleur... Roze:)

Lieve mensen, ik ga zo boer zoekt vrouw kijken, want ook dat houden we uiteraard bij:) De foto's komen in het weekend, wanneer ik thuis ben, dan gaat het allemaal iets makkelijker!
Tot zaterdag, Nederland!!
Lobi bosi brasa vanuit Suriname!!
(Liefde, knuffel, kus )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Volg hier mijn reisavonturen vanuit Suriname!

Actief sinds 29 Jan. 2015
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 13566

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Mijn eerste reis: Suriname

Landen bezocht: