Lobi lafu/ De liefde lacht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Hout - WaarBenJij.nu Lobi lafu/ De liefde lacht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Hout - WaarBenJij.nu

Lobi lafu/ De liefde lacht

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

21 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk, een trip naar het binnenland! Iedereen had er zin in:) We werden om 8h opgehaald, alle koffertjes en tassen stonden al klaar. We hoefden niet te ontbijten want dat zouden we onderweg doen. Onderweg kwamen we een busje volgepropt met surinamers tegen, waar ineens de deur van het busje eruit viel, springt er iemand uit, pakt deur op, zet 'm weer terug in het busje en rijd weer verder:) Kan gewoon allemaal hier! We zijn dus onderweg ergens gestopt om te ontbijten. Broodje kip met peper, weer eens wat anders dan een croissantje met jam:) Daarna zijn we doorgereden naar Atjoni, de plek waar we over stapten op een bootje, met af en toe een rook-/plasstop. De weg er naar toe is al heel mooi, bos aan weerszijden van de weg en af en toe een dorpje. We zijn op de heenweg nog een keer gestopt bij een goudmijn om even te kijken hoe het er aan toe gaat en te horen wat ze er precies doen. Bijzonder om te zien! Ook wel heftig, want de mooie natuur gaat eraan kapot!
Eenmaal bij de bootjes was Janine haar tas kwijt, achteraf bleek die nog thuis te staan:) Het was vrij druk bij de aanlegplaats, veel mensen waren waarschijnlijk naar de stad geweest en wilden voor het weekend weer thuis zijn. En zo'n bootje is dan een taxi. Op het water is het heerlijk, de zon brand op je schouders, de wind door je haren en het water spettert rond je oren. Wat een mooie natuur hier in Suriname! Eenmaal aangekomen op 'Lobi Lafu' kom je in een rustige sfeer. Er wonen een aantal mensen die het een beetje onderhouden en iemand waar je mee mee kan de jungle in om te 'zip-linen' en de tarzan swing te doen. We slapen in houten huisjes op palen waarin 4 bedjes staan en een balkonnetje aan de voorkant, en dan kijk je uit op het brokopondomeer en de jungle, wauw, wat is dat een mooi uitzicht!!Gods schepping is zo bijzonder mooi! Hier kun je echt tot rust komen, de ruwheid van de rivier, vogeltjes, reptielen en het ruisen van de bladeren door de wind en af en toe een kinderstem. Het is trouwens niet zo dat we ons moesten wassen in de rivier, er was de mogelijkheid om gewoon te douchen, wel met koud water overigens, dus 's morgens ben je gelijk goed wakker wanneer je een douche neemt:) Na de lunch, die bestond uit heerlijke bami met kip, is de helft van de groep gaan zip-linen en ik ben samen met de rest van de groep en de tripleider de jungle ingelopen, door een dorpje naar een man die cassave poot en daar hebben we dus cassave gehaald voor het avondeten. Bijzondere man, woont al 64 jaar in de jungle.. de jungle is zijn tuin! Verder hebben we nog gevist, ook voor het avondeten. Hengeltjes, gemaakt van takken, een stukje visdraad, een dobbertje, een haakje en een bolletje broodmeel aan je haakje en vissen maar. Daar zaten we dan, met de kinderen die daar wonen, te vissen in een bootje, en als je er dan 1 had gevangen, ja dan haal je 'm van het haakje, en doe je 'm in een emmer, maar dan kan je m nog niet eten natuurlijk. Dus wat doe je dan, pak je de vis, een mes en snijd je zń kopje eraf, maak je 'm schoon door zn schubben eraf te schrapen, open te snijden, ingewanden eruit en roosteren maar, wie had dat ooit gedacht, dat ik een vis zou dood en schoon maken om 'm vervolgens zelf nog op te eten ook...!! Geroosterd visje, het was heerlijk! Oja, hadik dus net een vis schoongemaakt, aan de waterkant, in het water, gaat een meisje die daar woont zich vervolgens baden in previes hetzelfde water waar ik die vis heb schoongemaakt, ik vraag me af of je dan echt schoon wordt...:P
Het word al vroeg donker dus we hebben ook een kampvuurtje gemaakt, niet voor de warmte, want warm is het toch wel, maar gewoon voor de gezelligheid:) 's avonds hebben we dus cassavesoep, gebakken cassave (teloh) en vis gegeten, heerlijk! 's avonds laat zijn we een pad in de jungle ingelopen wat de kinderen die daar wonen, elke dag naar de hoofdweg moeten lopen om bij de schoolbus te komen. Griezelig hoor, in het donker in de jungle, je ziet geen hand voor ogen! Gelukkig hadden een aantal van ons die een zaklampje bij zich hadden, maar je bent constant aan het opletten waar je loopt, af en toe hoor je 'Boom' of 'tak'dan moet je dus je voet iets verder optillen, anders val je over een boom of tak:) Dieren hebben we niet gezien, het was tenslotte donker, wel hoor je allerlei geluiden en zie je vuurvliegjes in de bomen, Respect voor die kids die dus dit pad elke dag 2x moeten lopen voor de schoolbus!!

We hadden van ongeveer 19h tot 24h elektriciteit en daarna is het weer voorbij tot de volgende dag 19h. Dus toen ging iedereen z'n telefoon opladen naatuurlijk:) Na een nacht heerlijk geslapen te hebben in de jungle, op een hard bed met een klamboe en een frisse douche kregen we een lekker ontbijt. Na het ontbijt was het voor ons tijd om te gaan ziplinen. Wauw, dit was echt mooi, degene die ons daarin begeleide woont daar, midden in de jungle met alleen een zeil en een paar palen als beschutting tegen de regen. Daar gingen we dan, zip-linen, de jungle door, over het water naar de Tarzanswing, aan een touw, zwieren door de lucht!

We hebben 2 heerlijke dagen in het binnenland gehad! Laatst zijn we naar Powakka geweest met een aantal collega's van de kinderafdeling. We werden opgehaald door een typisch surinaamse bus en we hebben daar genoten van 'cola-kleurig water' , zo donker was het, en koud! Verder hebben we die dag genoten van de rust in de jungle, gekletst, gelezen, gezwommen en gelachen.

Op stage gaat het goed, we hebben vandaag een positieve tussenevaluatie gehad, dat is altijd fijn natuurlijk!! Helaas, het duurt niet lang meer op deze afdeling want over 6 dagen (stage dagen) moeten we alweer naar de volgende afdeling, weer opnieuw wennen enzo, dat zal wel weer even lastig zijn maar het komt vast goed! We weten ons nu wel aan te passen in de cultuur:) Werken met kinderen is heerlijk, en onse begeleidster vertelde ons dat we als volwaardig collega gezien worden, dat is fijn om te horen.

Nederland mis ik wel hoor, ik zie hier en daar foto's verschijnen van tulpen en groene blaadjes aan de bomen, de lente begint! En dat seizoen is toch zo mooi! De eerste keer op een terrasje, het lente zonnetje! Het weertje is hier genieten hoor, maar die overgang mis ik best!

Oja, Pieter heeft een vogeltje gekocht, 'Boy' is zn naam! Gezellig hoor zo'n fluitertje, als het maar niet zo'n schreeuwlelijkerd word die je op je vrije morgen uit je diepe slaap tetterd;)

Nederland slaapt al..., nou lieve mensen sribi switi! Ik ga avondeten!
Veel liefs,
Elise

• 23 April 2015 - 10:42

Mammie:

hoi lies,

leuk hoor je verslag.
    zet je er ook nog wat nieuwe foto,s op.

groetjes mam

• 28 April 2015 - 20:35

Jacqueline:

He elise, k was ff je adres kwijt maarre heb m weer hoor, je staat nu bij de favourieten dus kan ik je lekker blijven volgen..
    Je ma stuurde en hele mooie foto van je met een donker kindje..meid wat sta je er stralend en gelukkig op...ik zie echt dat je daar ,op dit moment, op je plekje bent, Gaaf!!!