' Back in town' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Hout - WaarBenJij.nu ' Back in town' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Hout - WaarBenJij.nu

' Back in town'

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

13 Juli 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen/middag/avond Nederland,

Onze klokjes lopen weer gelijk! Terug in ons heerlijke koude kikkerlandje! Met de geur van een frisse morgen, bloemen en gras en een opkomende zon, ik was vergeten hoe lekker het kan ruiken in Nederland, dat was wel anders in Suriname. Het is wel weer wennen om hier te zijn. Het is heerlijk om alle mensen die je enorm hebt gemist weer in je armen te sluiten! Maar de levensstijl in Nederland en de levensstijl in Su, ja die verschillen wel een beetje van elkaar. Er zit weer structuur in een dag, al vind ik dat niet zo erg hoor.. Terwijl ik dit schrijf zit ik thuis bij moeders op de bank, is het een regenachtige dag geweest en mis ik de Surinaamse zon;).

De laatste weken in Su bestonden uit vakantie! Jullie weten een klein gedeelte al van mijn vakantie maar ook de laatste dagen hebben we nog genoten van leuke dingen en trips! Zoals ik al had verteld in het vorige verslag hadden we het plan om schildpadden te gaan spotten, papa was toen ook nog in Su. Eerst moesten we een tijdje varen door het moeras en tussen de mangroven, en toen zijn we 3 á 4 uren lang gaan wandelen op het strand langs de oceaan. We hebben een aantal schildpadden gezien, kleine schildpadjes die opweg waren naar de zee en een schildpad die eieren aan het leggen was. Bijzonder om te zien!

Verder hebben we het feest Keti Koti meegemaakt. Op deze dag vieren de surinamers dat ze vrij zijn van de slavernij. Papa en ik kwamen aan in de stad en zagen overal kraampjes, dan denk je:' oh leuk, een soort braderie, met verschillende kraampjes...?!' Maar niet dus, alleen maar eetkraampjes, eten is belangrijk he...(:

En toen moest ik alweer afscheid nemen van paps, gelukkig maar voor even,want de volgende maandag ben ik naar huis gekomen! We zijn de laatste 3 dagen (donderdag, vrijdag, zaterdag) op trip geweest naar Volzberg. Het was een roteind rijden. We zijn woensdagavond om 21h vertrokken en kwamen tegen 5h in de morgen aan op de plaats waar we op moesten stappen op een bootje richting het Fungu-eiland. Wat een reis, we hebben ongveer 6 uren lang gehobbeld over een zandweg met kuilen en gaten, hobbels en plassen. Daar word je dus niet blij van, en toen van 5h tot 9h een paar uurtjes slapen in een hangmat, opstaan en weer doorgaan. Maar toen het zonnetje weer was verschenen was je de reis van de nacht daarvoor alweer vergeten. Het binnenland van Su heeft een bijzonder mooie natuur. We moesten nog 3 uren varen in een houten bootje en toen kwamen we aan op het fungu eiland. Wauw, wat een mooie plek! Overal waar je kijkt zie je natuur, ongerepte natuur, bijzonder! We sliepen in stapelbedjes met een goeie klamboe tegen de muggen, maar ook tegen de vogelspinnen en baden in de rivier.. puur genieten, je doet dingen die je thuis nooit zou doen, zo leuk is dat! We hebben de moedervallen van Suriname gezien, heel mooi, eigenlijk zijn dat heel veel stroomversnellingen bij elkaar. En toen de trip naar de Volzberg, om die te beklimmen... De dag begon mooi,een stevig ontbijt en broodjes smeren voor onderweg, en daar gingen we dan. Eerst 3 uren lang lopen door de jungle, door plassen en riviertjes over boomstronken en langs spinnen, heuveltje op en heuveltje af. Het waren best zware kilometertjes en toen kwamen we aan bij de voet van de berg. Tassen geleegd en alleen met een lunchpakketje de berg op .Een bijzonder stijle berg.. het was een zware klim, maar met af en toe een 'uit-puf-momentje' hebben we de top bereikt!! Trots op onszelf natuurlijk:) Het was mooi om alles van zo'n hoogte te zien, zeker als je nog nooit een berg had beklommen, zoals ik, was dit erg mooi. Maar toen moesten we ook nog terug, en toen ging het ook nog eens regenen, heerlijk soppend in je schoenen een flinke blaar op je enkel en al grapjesmakend door de jungle, je kan gaan treuren dat het regent, maar dat helpt niet. Toen we bijna terug waren bij het bootje kwamen we aan bij een waterval. Hop alle belangrijke dingen uit je broekzakken en met schoenen en kleding en al het water in! En afkoelen en ' opfrissen' onder de waterval. En toen in het bootje terug naar het eiland en daar hebben we onze omgekleed in badkleding en genoten van een frisse duik in de rivier waarna we een heerlijke maaltijd hebben gehad want oh wat hadden we een trek! :) 's avonds genoten we van de mooie sterrenhemel met heel veel vallende sterren, heel mooi! De volgende dag hebben we nog even kunnen genieten van de natuur en een heerlijk ontbijt en toen was het tijd om naar huis te gaan. We moesten ook die hobbel,kuil zandweg weer terug. Dit keer ging het beter, met daglicht ging het toch wat makkelijker. Thuis hebben we als een speer de meeste was weggewerkt en zijn we voor de laatste keer gaan eten in de stad. Iedereen was moe en de zenuwen voor het vliegen waren er al, maar toch was het erg gezellig. Zondag voor het laatst met zn allen genoten van een uitgebreide surinaamse maaltijd en maandag was het dan echt zover, de koffers stonden klaar, het huis schoon en netjes achter laten, een laatste foto een laatste blik, dat was ons leven dan in Suriname. Een 'nieuw' leven is in Nederland begonnen, want ook ik ben geslaagd en mag nu vol frisse moed en energie beginnen met het werken als Verpleegkundige #dankbaar en blij!

Dit was dan mijn allerlaatste verslag vanuit Nederland maar over mijn reis in Suriname. Nu ik dit land heb gezien kriebelt het vanbinnen om nog meer landen te gaan ontdekken.. Dus wie weet komen er ooooit nog meer verslagen.....

Heel veel liefs vanuit Sommelsdijk:)
Elise